niedziela, 16 sierpnia 2015

Śmierć Mustafy

Mustafa - pierworodny syn Sulejmana i Mahidevran. Dzisiaj post o jego śmieci.
Chociaż po wakacjach ujrzymy go jeszcze w wielu odcinkach to dzisiaj napiszę Wam o jego śmierci. Pewnego dnia Sułtan wezwał Mustafę (wtedy nie rządził już Manisą tylko Amasyą bo za sprawą Hurrem w Manisie rządził Mehmet) i kazał udusić księcia. A winę za to w połowie ponosi Hurrem. Zapytacie się co ona miała z tym wspólnego? Naopowiadała, nagadywała Sulejmanowi że Mustafa chce go zabić, że odbiera mu pozycję w wojsku, że ludzie lubią bardziej Mustafę niż jego, że Mustafa knuje coś i sprzymierzył się z szachem Tahmaspem. Ale najpoważniejszym z argumentów w tej sprawie był sfabrykowany list Mustafy do Tahmaspa.  I ktoś jeszcze maczał w tym palce? Oczywiście że tak. Rustem i (i tu się zdziwicie) Mihrimah. A co zrobiła w tej sprawie ? Wykradła pieczęć Mustafy potrzebną do sfabrykowania listu do Tahmaspa. Omamili tak Sulejmana że ten kazał zabić (udusić) niewinnego Mustafę. A przecież nic nie zrobił a na dodatek uznano go za zdrajcę. Poddani wyprawili mu wspaniały pogrzeb. Ludzie kochali Mustafę i nie wierzyli w jego winę. Wkrótce potem popełniła samobójstwo jego żona - Mihrunnisa (na oczach Hurrem). Od śmierci Mustafy Mahidevran żyła w ubóstwie i nie maiła nawet pensji (matki zdrajców nie dostawały pensji). Przywrócił jej pensję dopiero Selim i wyprawił piękny grób jemu i jego małżonce (miał do nich wszystkich wielki szacunek). Mustafa zostanie uduszony w 123 odcinku (łatwo zapamiętać). Macie jakieś pytania lub więcej informacji o okolicznościach i śmierci Mustafy piszcie w komentarzu. Zachęcam do promowania mojej strony.

A tak było w historii i podobnie w serialu (w skrócie):

Podczas powrotu z kampanii perskiej Sulejman i jego armia osiadli na chwilę w Eregli (Anatolia-Turcja). Podczas gdy armia Sulejmana była w Eregli, Rustem Pasha złożył ofertę dla Mustafy by dołączył do armii ojca (wtedy tą prowincją rządził właśnie Mustafa), jednocześnie ostrzegł Sulejmana i przekonał go, że Mustafa przyjdzie go zabić. Mustafa przyjął propozycję Rustema Paszy i wziął swoją armię w celu przyłączenia się do ojca. Sulejman pomny ostrzeżenia Rustema widział go jako zagrożenie dla niego i nakazał wykonać wyrok tzn. udusić go. Gdy Mustafa wszedł do namiotu ojca, aby się z nim spotkać , strażnicy zaatakowali Mustafę i wykonali wyrok.
źródło: en.wikipedia.org/wiki/Şehzade_Mustafa

Czasami piszę zawiłym tekstem. Przepraszam jeśli nie zrozumiecie niektórych zdań. :) Jak coś to piszcie w komentarzu.

Zdjęcia:




Filmy:

Jak zareagowała Mahidevran (można włączyć napisy po polsku)

Śmierć Mustafy

39 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Tak wielka szkoda. Był pozytywną postacią i nie knuł intryg jak inni. Po jego śmierci serial już nie będzie taki sam. :(

      Usuń
    2. Czy sułtan dowie się, że Mustafa był niewinny ?

      Usuń
    3. Właśnie dowie się?
      Mustafa był dla mnie wzorem, będzie mi go brakowało :'(

      Usuń
  2. Napiszesz o śmierci Mehmeda?(Będe wdzięczna)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno napiszę. :) Przepraszam że wcześniej nie widziałam tego komentarza bo trafił do spamu. Na pewno napiszę. :)

      Usuń
  3. Droga Pani patrzylam na film o smierci Mustafy, i popatrzylam ze Sulejman wycignal jakis dokument czy list i czytal go i plakal jak go czytal... co w nim bylo???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ile się nie mylę, poznał że pismo chyba było nie takie, obejrzę jeszcze raz i zobaczę :)

      Usuń
    2. Anonimowa, znalazłem taki filmik. https://www.youtube.com/watch?v=8X4Px5otEIk
      Mustafa w nim pisał do ojca "Wasza Wysokość, Drogi Ojcze, jeśli czytasz ten list, kiedy wyrwałeś serce z piersi, ja odeszłem z tego zakłamanego świata. Opuszczam Ciebie, ten okrutny świat, w którym ojciec zabija własnego syna z tego powodu, że wolał umrzeć jako skromny człowiek, niż żyć jak człowiek, który zabija swojego własnego ojca dla władzy i tronu." Za chwilę Dżihangir zarzuca ojcu kłamstwo i zabicie niewinnej osoby.

      Opierałem się na anglojęzycznych napisach, nie wiem jak to wygląda w tureckim oryginale.

      Usuń
    3. Wyglądało to podobnie jak piszesz Bartek (troszkę znam turecki) :)

      Usuń
    4. Tam był list który Mustafa napisał przed swoją śmiercią. Wiedząc , że zostanie w jakiś sposób zamordowany , napisał go dla Sułtana.

      Usuń
    5. List Mustafy do sułtana brzmiał dokładnie tak:

      "Pewnie nigdy nie przeczytasz listu, który noszę na sercu. Piszę go bowiem z myślą o przyszłości, która mam nadzieję nigdy nie nadejdzie. Jeśli jednak moje pragnienie się nie spełni i ten list trafi w Twoje ręce, znaczy to, że kazałeś mnie zabić. Sułtanie, mój ukochany Ojcze. Jeśli czytasz te słowa, musiałeś wyrwać z piersi swoje własne serce, a ja odszedłem z tego marnego świata. Wiedz, że splamiłeś się grzechem, odebrałeś życie niewinnemu człowiekowi. A przecież sobie przysięgaliśmy. Obiecałem, że nigdy się nie zbuntuję a Ty, że mnie nie skrzywdzisz. Ja dotrzymałem słowa, nigdy Cię nie zdradziłem. Na życie mojego syna i cześć mojej córki przysięgam, nie dopuściłem się zdrady. Ale Ty nie dotrzymałeś słowa, zrobiłeś to. Zostawiam Ci świat, w którym okrutny ojciec jest gotów zabić własne dziecko. Wolę umrzeć jako ofiara, niż żyć jak ktoś, kto podniósł rękę na własnego ojca w imię władzy. Moje imię może nie zostanie zapisane złotymi zgłoskami na kartach historii, nikt nie będzie wspominał moich zwycięstw, nie będę miał tronu z którego przyjdzie mi rządzić światem. Kronikarze będą pisali, że zdradziłem. Niech piszą, niech ukryją przed śmiertelnikami to, czego nie można ukryć przed Bogiem. Pewnego dnia moja historia ujrzy światło dzienne. Może upłynie setki lat, może ktoś wtedy pozna prawdę. Wtedy sprawiedliwości stanie się zadość."

      Usuń
  4. Ładnie opisany odcinek :)Dzięki że jesteś.
    Mustafy bardzo szkoda :(
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy Sulejman bedzie zalowal ze skazal na smierc Mustafe? I czy dowie sie ze byl niewinny?

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za post.
    Mustafa... :( Lew, słońce i mój faworyt wśród pretendentów do tronu. Dlatego żal po jego utracie nieopisany.
    Wyobrażam sobie, że śmierć syna to wielki cios dla matki. Tym większy żywię szacunek dla Mahidevran, której ta utrata nie zabiła i zdaje się, że nie zniszczyła też moralnie. Respekt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak wszyscy żałują Mahidevran (fakt, straciła syna, alee) ... pamiętajmy że to za jej sprawą zginął najstarszy syn Hurrem. To ona "wydała" na niego wyrok.
      Czyż nie ?:)

      Usuń
    2. zgadzam się z tobą

      Usuń
  7. Właśnie czy Sulejman dowie się że Mustafa byl niewinny?

    OdpowiedzUsuń
  8. Sulejman, po śmierci Mustafy, Bajazyda, Dżihangira (choroba) i Hurrem (śmierć naturalna) popadnie w srogie tarapaty z własnym sumieniem i odizoluje się od świata (to wg historii). Co do bezpośredniej przyczyny wykonania wyroku na Mustafie, historycy nie są przekonani że list był podrobiony, i tl przez Hurrem. Film ukazuje jednak wpływ na zachowanie rodziny władcy w następstwie prawa dot. zabijania rodzeństwa przez nowego sułtana.

    OdpowiedzUsuń
  9. Co to za kłamstwa? Oglądałaś w ogóle serial? Rustem i Hurrem uknuli intrygę, jakoby Mustawa sprzymierzył się z Tahmaspem i zdradził Sułtana. Ten nie słuchając wyjaśnień, wydał rozkaz. Po czym przeczytał list od Mustafy z którego wynika, iż był niewinny. Niestety będzie już a późno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeciez ona napisala to samo. Masz slaby wzrok tak mniemam.

      Usuń
  10. Dzięki za odpowiedź,Mustafy bardzo szkoda jak i Bajazyda itd...chore czasy...

    OdpowiedzUsuń
  11. ja ja sie poryczałam!!! on był najlepszą postacią w tym serialu . Nie mogłam patrzeć jak sutann tak patrzył na Mustafe jak on umierał i nic nie robił. Jak można nie mieć serca aż tak? Z chęcią zabiła bym go za to. Mustafa zawsze był mu oddany i wiedział że coś może mu się stać ale poszedl do ojca. NIENAWIDZE SULEJMANA.!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też..... Nie chce mi już oglądać tego serialu, brzydzę się Sulejmanem i tą rudą Hurem.

      Usuń
  12. Tu można obejrzeć hołd janczarów dla zmarłego Mustafy: https://www.youtube.com/watch?v=hTgWtycWhvQ

    OdpowiedzUsuń
  13. Nałożyłem sankcje na wszystkie tureckie kebaby. Co ciekawe od śmierci Sulejmana Turcji nie trafił się już tak zdolny władca. Śmierć Mustafy jest dowodem na to że nie tylko wielkie bitwy mogą być punktami zwrotnymi w historii. Iwan Groźny i Piotr Wielki również zabili swoich synów. W przypadku Iwana skończyło się to dla carskiej Rusi tragedią. Rządy Selima to dla Turcji także katastrofa gdyż zaczęła dostawać łomot od tych których za Sulejmana z łatwością biła. Paradoksem jest że to właśnie śmierć Mustafy ocaliła Persję która ledwo zipiała. W 60 lat później odzyskała wszystko to co odebrał jej Sulejman. Zemsta jest słodka :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Hurem to największa zaraza jaka mogła spotkac państwo osmańskie . Rustem to szczur lądowy który takze przyczynił sie do zagłady imperium . Mustafa jako jedyny posiadał cechy uczciwego i silnego władcy. Był nadzieją na podtrzymanie potęgi Państwa . Od momentu smierci Ibrahima wielkie imperium zmierza ku upadkowi . Serial juz nie bedzie taki sam ... szkoda .

    OdpowiedzUsuń
  15. Tak, śmierć Mustafy to punkt zwrotny nie tylko w historii Turcji ale i Europy. Gdyby Mustafa został sułtanem kto wie jak potoczyłyby się losy europejskich krajów? Jego marzeniem było zdobyć Rzym. Jako mądry, rozważny i silny sułtan Imperium Osmańskiego mógłby doprowadzić do spełnienia tego marzenia. Tak więc dla historii Europy lepiej że nie został sułtanem. Nie mniej szkoda człowieka. A co będzie z jego synkiem? Z historii wiadomo, że Sulejman kazał zabić wnuka, to w serialu pewnie też tak będzie. Biedna Mahidevran!

    OdpowiedzUsuń
  16. Przepłakałam śmierć Mustafy i jak tylko przypomnę go sobie, to łzy napływają mi do oczu. Wielka strata dla Państwa Osmańskiego. Szlachetni ludzie giną, a zostają łachudry i miernoty.

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy sułtan oczyścił Mustafę kiedyś z zarzutów?

    OdpowiedzUsuń
  18. Najpierw Szydło teraz Sulejman .Odbierają chęci do życia.

    OdpowiedzUsuń
  19. SZKODA, ŻE MUSTAFA ZNIKA Z SERIALU. TO MOJA ULUBIONA POSTAĆ I ULUBIONY AKTOR. JESTEM JEGO FANKĄ. MAM NADZIEJĘ, ŻE BĘDZIE SIĘ POJAWIAŁ WE WSPOMNIENIACH SULEJMANA, MAHIDEVRAN I SWOJEGO PRZYRODNIEGO RODZEŃSTWA.

    OdpowiedzUsuń
  20. Hej a co czuła Hurrem jak zabili jego syna Mechmeta i to machidewran kazała zabą mechmeta to ja się jeszcze raz pytam co czła Hurrem po śmierci swojego pierworodnego

    OdpowiedzUsuń
  21. Czy sułtan dowie się ,że Mustafa był niewinny ?

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten Świat jest podły i okrutny jak można było zabić MUSTAFĘ za grzechy jej matki

    OdpowiedzUsuń
  23. Podobno w historii jest, że Mustafa nie był bez winy - też miał swoje za uszami. Wiedział, że stoją za nim Janczarowie...zataił ślub i wiele innych spraw o których się nie mówi w tym serialu....

    OdpowiedzUsuń
  24. 36 year old Software Consultant Griff Breeze, hailing from Woodstock enjoys watching movies like "Christmas Toy, The" and Painting. Took a trip to Historic City of Ayutthaya and drives a Land Cruiser. kliknij tutaj

    OdpowiedzUsuń
  25. Sulejmanowi to Oczy pizdą zarosły,widział grzechy innych tylko nie Hurrem.

    OdpowiedzUsuń

Wyraź swoje zdanie. Zapraszam do komentowania.